Wie bij Woonstad Zevenkamp zegt, bedoelt eigenlijk: vooruitdenken en plannen
7 mei 2025

Van het project Zevenkamp is namelijk al jaren bekend dat het in 2024 zou worden gestart. Niet alleen intern maar juist bij de bewoners en de uitvoerende partij, in dit geval Van Wijk Vastgoedonderhoud.
Waarom denken jullie zo ver vooruit?
Folkert Zuithoff, teamleider planmatig onderhoud: ‘Robert van Loon, manager planmatig onderhoud, is de grote motor achter deze werkwijze. Hij zag de noodzaak in om de voorspelbaarheid van het planmatig onderhoud, met name voor de gevels te vergroten. Door langer van tevoren alle stakeholders te informeren en te betrekken bij de plannen creëren we veel rust.’
Zijn er nog meer voordelen?
Thomas van der Ven, projectleider planmatig onderhoud: ‘Aanvankelijk liepen we voor mijn gevoel soms achter de wagen aan. We konden ook niet anders, want we waren intern nog niet altijd goed genoeg ingericht om verder vooruit te werken. Bovendien hebben we voor de voorbereidingen van het werk geregeld input nodig van verschillende specialisten. Nu plannen we twee jaar vooruit en dat heeft veel voordelen. Op de eerste plaats voor onze huurders. Zij weten lang van tevoren wat ze kunnen verwachten. Ze houden daar soms ook rekening mee met hun vakantie. In het voorbereidingstraject is er ook voor onszelf meer tijd voor onderzoeken zoals voor de flora en fauna.’
Ook de planning heeft hier baat bij.’
Folkert vult aan: ‘Wat voor mij een game changer is dat de ‘normale’ patronen worden doorbroken met deze aanpak. De insteek is om kansen te pakken als de mogelijkheid zich voordoet en deze ook gezamenlijk vast te leggen. We maken bewoners blij en MvE’s haken aan. Zij kopen het planmatig onderhoud af bij Woonstad, zodat ze zelf op het gebied van het onderhoud ontzorgd worden. Ik hoor van de beheerder dat de duidelijkheid wat we wanneer gaan doen een groot gemak voor de ALV is!’
En wat heeft deze aanpak specifiek voor Zevenkamp opgeleverd?
Thomas van der Ven: ‘Allereerst betrekken we meerdere afdelingen. Bijvoorbeeld Dagelijks Onderhoud. Zo bleek uit de meldingen die zij binnen krijgen dat in Zevenkamp sprake is van lekkages bij de loodaansluitingen van de balkons. Omdat we nu vooraf bekend zijn met dit probleem, nemen we dit mee in het planmatige onderhoud. Daarnaast komen we minder voor verrassingen te staan.
Het asbest in de panelen hadden we namelijk op tijd in kaart gebracht vanuit de inventarisaties.
Deze worden zodoende verantwoord verwijderd. Tot slot gaan we overall veel meer te werk vanuit kansen in plaats van alleen vanuit het noodzakelijke. Zo hebben we besloten om de open portieken esthetisch op te knappen en te voorzien van nieuw sauswerk en postkasten. Dat zijn mooie winstpunten.’
Kortom, was de pilot een succes?
Een volmondig ja klinkt uit alle monden. En daar sluit Ellert Janssen van Van Wijk Vastgoedonderhoud zich van harte bij aan.